Kosketa mua, niin mä kosketan sua

Ihminen kaipaa toisen ihmisen läheisyyttä ja kosketusta. Oikeanlainen kosketus vaikuttaa meihin rauhoittavasti, se vähentää stressiä ja parantaa unen laatua. Ihminen tarvitsee kosketusta heti syntymästä asti ja ihan viime hetkille saakka. Kosketusaisti on ensimmäinen aisti, joka kehittyy ja se säilyy pisimpään. Koskettaa voi monella eri tavalla, hellästi niskaa hipsuttaen, jääpalalla sivellen, höyhenellä kutittaen, hierontaöljyllä hieroen, ohimennen hipaisten tai lämpimästi halaten. Jokaisella on omat mieltymyksensä kosketuksen suhteen.

Joskus pitkissä parisuhteissa seksielämä voi pikkuhiljaa kuihtua ja tätä kautta myös läheisyys vähenee tai muuttaa muotoaan. Kosketuksesta voi tulla rutiininomainen tapa, nopea halaus ja karkuun, ettei toinen alkaisi ehdottelemaan seksiä. Jos seksihalut ovat kadonneet, toisen kosketus voi tuntua ahdistavalta ja vastenmieliseltä. Haluton voi ajatella, että kaikki läheisyys ja kosketus johtaa aina seksiin. Tämän takia aletaan välttelemään jopa halauksia. Halukkaampi kyllästyy torjumiseen ja voi pahimmassa tapauksessa etsiä kosketusta suhteen ulkopuolelta. Haluttomuuteen voi lähteä etsimään ratkaisua esimerkiksi seksuaalineuvojan tai -terapeutin vastaanotolta tai erilaisin harjoituksin.

Tässä yksi Sexpon hellyysharjoitus, jonka aikana keskitytään koskettamiseen ja hyväilyyn ilman yhdyntää. Tällöin ei ole suorituspaineita seksin suhteen ja voi keskittyä nauttimaan omasta ja kumppanin kehosta ja löytää uusia tapoja koskettaa ja oppia ilmaisemaan toiselle rakentavasti, mistä pitää ja mistä ei pidä. Harjoituksen tavoitteena on kosketus, läheisyys ja hellyys, ei seksuaalinen kiihottuminen, vaikka sitäkin voi tapahtua. Itsetyydytys on sallittua tänä aikana, mutta yhdynnästä olisi hyvä pitäytyä.

Kaikilla ei ole kumppania, jonka kanssa hellyysharjoituksia tekisi, joten ensi viikon artikkelissa on luvassa hellyysharjoitus yksin tehtäväksi. Pysy siis kanavalla!

Harjoitukseen valmistautuminen

Kun olette päättäneet hellyysharjoitteluun ryhtymisestä, niin miettikää sille käytännössä sopivimmat ajankohdat ja -paikat. Hyvä harjoituspaikka on sänky tai valmistelemanne pehmeä alusta lattialla. Harjoituksen voi tehdä heti aamulla herättyä tai illalla ennen nukkumaanmenoa (ei kuitenkaan liian väsyneenä) tai jonain muuna sopivalta tuntuvana hetkenä esimerkiksi suihkun, kylvyn tai saunan jälkeen. Voitte sytyttää kynttilän tai jonkun muun pehmeän valon. Harjoitustilan ja -hetken rauhallisuus on tärkeä varmistaa (ovi kiinni, lapset poissa kotoa/nukkumassa, puhelin äänettömällä). Rauhallinen taustamusiikki voi auttaa keskittymistä. Jos haluat käyttää voiteita, öljyjä tms. harjoituksessa, ota ne valmiiksi esille. Harjoitukseen on hyvä varata aikaa noin tunti. Ensin toinen koskettelee noin 15 minuuttia selkäpuolta ja sitten 15 minuuttia vatsapuolta. Tämän jälkeen vaihdetaan koskettelijaa ja vastaanottajaa. On hyvä sopia vuorot aloitteen tekemiselle. Kun kumpikin tekee vuorotellen aloitteen, niin molemmat ottavat tasapuolisesti vastuuta harjoittelusta.

Sitten aloitetaan

Hyväile pariasi ensi selkäpuolelta. Katsele ensin parisi selkää, niskaa, hartioita ja takaraivoa hetki. Kosketa parisi päälakea, takaraivoa ja hiuksia. Kosketa korvia, niskaa, hartioita, olkapäitä ja käsiä. Tunnustele hänen ihoaan, lihaksiaan ja luita. Voit koskettaa eri tavoin, voimakkaammin ja hellemmin, voit hyväillä, hieroa, puristaa kevyesti, haroa tai painaa sormilla tai vain pitää kättäsi jonkun kohdan päällä hetken. Koskettele selkää, pakaroita, reisiä, sääriä ja varpaita. Voit aina palata johonkin kohtaan takaisin. Kumppanin kehossa on ehkä alueita, joita et ole pitkään aikaan tai kenties koskaan koskettanut.

Huomioi, miltä tuntuu koskettaa. Keskity omaan mielihyvääsi, mitä haluat koskettaa ja miten. Samalla kun kosketat, niin katsele, kuuntele ja aisti parisi reaktioita. Kuuntele ja huomioi muutoksia hengityksessä. Noin 15 minuutin kuluttua pyydä pariasi kääntymään selälleen ja aloita jälleen koskettelu päästä.

Kun sinua hyväillään, keskity omaan nautintoosi ja aistimuksiisi. Jos toisen kosketus tuntuu jostain syystä epämiellyttävältä, esimerkiksi kutittavalta, pyri ilmaisemaan se hienovaraisesti ja hellästi. Voit tarttua hyväilijän käteen, siirtää sen toiseen kohtaan ja pyytää erilaista koskettamisen tapaa: ”Tekisitkö mieluummin näin?”.

Harjoituksen jälkeen voitte halata ja jutella siitä. Kertokaa toisillenne, miltä tuntui koskettaa ja ottaa vastaan kosketusta, minkälaisia havaintoja teitte omista reaktioistanne sekä totutuista tavoistanne koskettaa ja vastaanottaa kosketusta. Kokeilitteko jotain uutta ja miltä se tuntui? Mikä tuntui erityisen hyvältä ja mikä ei niin hyvältä?

Jos teette harjoituksia useamman kerran, voi olla hyvä kirjoittaa muistiin muutama sana siitä, mitä kullakin harjoituskerralla tapahtui ja minkälaisia aistimuksia ja tunteita harjoitus herätti. Kun harjoitus sujuu hyvin ja taustalla on useampi harjoituskerta, niin voitte koskettaa myös rintoja ja sukupuolielimiä. Tarkoituksena ei ole kuitenkaan kiihottuminen tai orgasmin saaminen, joten koskettelun on tärkeä olla tunnustelevaa ja eivaativaa. Kiihottuminen ja orgasmi voivat kyllä syntyä, jos ovat syntyäkseen, mutta niihin ei pyritä.

Suihkuharjoitus

Hellyysharjoitusta voi kokeilla myös suihkussa tai saunassa. Tällöin pestään vuorotellen toinen toisensa, ensin selän ja sitten vatsan puolelta. Pestessä käytetään saippuoituja käsiä, ei pesusientä tms. Huuhtoa voi pesutilasta riippuen suihkulla tai valelemalla vettä kauhalla. Myös hiukset pestään. Aikaa käytetään tilan lämpötilasta riippuen kummankin pesemiseen 20 – 30 minuuttia. Voitte myös kuivata toisenne rauhallisesti ja lempeästi. Muutoin ohjeet noudattavat hellyysharjoituksen ohjeita.

Puhu, pussaa ja kosketa

Hellyysharjoituksesta voi olla apua haluttomuuteen ja vastenmielisestä seksistä voi tämän kautta tulla taas odotettu hetki. Toki hellyysharjoitus sopii kaikille, on sitten haluja tai ei, kosketus ilman paineita seksiin tekee joskus hyvää. Kosketelkaa ja hellikää toisianne, järjestäkää kahdenkeskistä aikaa, sitä kuuluisaa laatuaikaa. Myös tässä, kuten kaikessa muussakin, avoimuus ja puhuminen on tärkeää. On tärkeää kertoa kumppanille minkälaisesta kosketuksesta pitää ja kuunnella mistä kumppani pitää. Puhukaa, pussatkaa ja koskettakaa.

Lähteet: http://frantic.s3.amazonaws.com/sexpo/2014/04/Hellyysharjoitus-parin-kanssa-tehta%CC%88va%CC%88ksi.pdf

profiilikuva

Kirjoittaja on Tanja Lähteenmäki.
Sairaanhoitaja, hoitotyön opettaja ja seksuaalineuvoja.